Subscribe
TETUJON
MABUSANA ADAT YENING NGERANJING KA PURA
Om Swastyastu
Bapak Guru sane wangiang titiang, tur timpal-timpal
sane tresnain titiang, ngiring sareng-sareng ngaturang puja pangastuti ring Ida
Sang Hyang Widhi Wasa, saantukan antuk kerta waranugrahan Ida, Iraga sareng
sami prasida kacunduk ring galahe mangkin. Ri kalane puniki, titiang pacang
ngaturang dharma wacana indik “Tetujon Mabusana Adat Yening Ngeranjing ka Pura.”
Bapak Guru tur timpal-timpal titiang sane wangiang
titiang, kaping pisan, Iraga sareng sami patut uning punapi Pura punika. Kruna
Pura ngawit saking basa Sansekerta, sane tegesipun benteng. Pura inggih punika
genah suci umat Hindu ngelaksanayang swadharma magama, sekadi ngaturang bakti
ring Ida Sang Hyang Widhi Wasa, prabhawan Idane, tur Atma Siddha Dewata utawi
atma suci kawitan.
Kegunan Pura inggih punika sekadi genah kaanggen
mabakti ring Ida Sang Hyang Widhi, mapagubugan, tur ngekehang keterampilan
teknis, minakadi keterampilan mebanten, mejejaitan, megambel, miwah sane
lianan.
Bapak Guru tur timpal-timpal titiang sane wangiang
titiang, napi ngawinang Iraga sareng sami patut mabusana adat yening ngeranjing
ke Pura? Busana adat inggih punika busana sane kaangge olih krama
Bali ngelaksanayang upacara adat lan agama. Iraga sareng sami patut nganggen
busana adat yening ngeranjing ka Pura, awinan busana adat punika karasayang
rapi, becik, suci, tur patut kaanggen ngeranjing ka Pura olih krama Hindu Bali.
Yening Iraga sareng sami nenten nganggen busana adat, Iraga sareng sami pacang
karasayang kirang patut ngeranjing ka Pura olih anak sane lianan.
Awinan punika, Iraga sareng sami sekadi umat Hindu
Bali sane bakti ring agama lan budaya Hindu Bali, sepatutnyane nganggen busana
adat Bali sane kedas, rapi, lan suci yening ngeranjing ka Pura. Tetujonne,
nyaga etika mabusana tur nyaga mangda busana adat Bali tetep tileh asri.
Inggih asapunika dharma wacana sane kaaturin titiang.
Dumogi wenten pikenohnyane ring arsan sameton sami. Titiang nunas pangampura ring
Bapak Guru lan timpal-timpal titiang sareng sami, yening wenten ring atur
titiang sane nenten manut ring arsa sareng sami. Panguntat atur titiang,
titiang sineb antuk parama shanty.
Om Shanti, Shanti, Shanti, Om
Ni
Wayan Gita Purnamasari
20
XI
IPS 1
“Nelebang Daging Sastra Anggen
Ngaruruh Widya Guna”.
Om Swastyastu
Maka Murdhaning atur, pinih ajeng mantuka ring ida
dane sareng sami, mustikanyane pisan Angga Juri sane kusumayang titiang.
Sadurung titiang matur, lugrayang titiang ngaturang rasa angayu bagia
mantuka ring Ida Hyang Parama Kawi, riantukan sangkaning asung kertha wara
nugrahan Ida, titiang prasida sadu ajeng ring ida dane sareng sami, gumantin
ipun ngamiletin pamargi pacentokan Dharma Wacana, sane mapaiketan ring “Hari
Pendidikan Nasional” warsane mangkin. Dumadak wekasan pamargi asapuniki
sayan limbak kawentenannyane wastu sida pawangunan jagat Baline puniki mamargi
antar.
Ida dane sareng sami mustikan nyane para pamilet sane
wangiang titiang, mungguing darma wacana sane pacang atur uningayang titiang
mamurda “Nelebang Daging Sastra Anggen Ngaruruh Widya Guna”.
Ida dane sareng sami
Nelebang daging sastra, punika merupa pabuat sane
dahat mautama pisan. Riantukan pawangun jagat Baline kapungkur wekas, tan
lempas ring swadharma sane kajiwa-pramanin antuk sastra agama Hindu. Puniki
sida werdi tur limbak, majanten sangkaning kawentenan para janane, pamekas
nyane para yoana utawi sisya sane makayunan nelebang sahananing daging sastra
utawi cakepan-cakepan. Kabaosang sakadi asapunika, riantukan punika tan bina
luir suluh sane nyuluhin awidya ring angga sarirane, mangda sida nyihnayang
widya sastra, maka wiweka nimbangin iwang kalawan patute punika. Yan tan
pasastra, nirdon urip ring jagate. Ring niti sastra kabaos sakadi asapuniki :
Heman I sang mamukti dumadi, tika tan hana guna,
Yowana, rupawan, kula, wisala, tika pada hana,
Den Ika tan pasastra, tanateja wadana makucem,
Lwir sekar ing sami abang murub, tan hana wangin ika.
Teges ipun :
Kaon pisan manresti dados manusa, sane asapunika tan
maguna,
Anom, bagus, wangsa luih, siteng, punika sami
kadruenang,
Yan tan madasar sastra ( kaduegan) romane ucem tan
pacaya
Tan bina kadi bunga barak ngendih, nanging tan mabo
miyik.
Iraga sareng sami, punika anggen
pratiwimba, nampa kauripane mangda sida plapan, sampunang nega-nenga malajahin
sastra, yan sakadi mamargine mangda sida rauh ka tanggu. Yan sampun ngamolihang
kaweruhan, punika kaanggen pasupati ring sajeroning kauripan, anggen nyanggra
pawangunan jagate, pamekas ring Bali,wastu sida ajeg, duaning punika marupa
kapatutan iraga maprawerti, maka panrestian jadma Bali luih guna.
Masa muda adalah masa belajar , asapunika ketah mangkine, puniki masuksama iraga
sareng sami para anom-anome, mangda teleb ngulati kaweruhan. Mapan urip
masarira manusa tan bina luir patapan ambengane, ring sajeroning urip wimuda
kadi mangkine, kabaos mengpeng tajep, mangan ngidepang widya sastra. Yan sampun
wayah wastu sida dados kereb, maka pangayom jagat.
Iraga para yoana sareng sami, punika anggen
pratiwimba, mangda sida plapan, sampunang obah malajah mauruk sastra,ngulati
kaweruhan. Maka cutet, masekolah mangda ngantos molihang ijasah, tan bina
sakadi panah pasupati paicvan Ida Bhatara Siwa, kaweruhane punika kaanggen
nyanggra uripe wekasan, mangda urip tan nemu kasengsaran, maka pabuat jadma
luih guna.
Jadma luih guna inggih punika jadma sane satata
mingsinggihang pakerti leluhur, mapiranti antuk swadharmaning bela Negara.
Yan punika sampun sida katelebang, majanten sampun
mupu tetujon pemerintahe. Duaning maka unteng tetujon pemerintahe tan
lian wantah mautsaha nincapang kaonengan para janane mangda seneng ngawacen.
Yan sampun seneng ngawacen sinah sida nincapang kaweruhang, sane dahat mawiguna
rikala ngempu uripe kapungkur wekas.
Ida dane sarengsami sane kusumayang titiang
Wantah asapunika mungguing atur dharma wacanan
titiang, mogi-mogi wenten pikenoh ipun. Tios ring punika, titiang tan lali
ngalungsur agung rena pangampura, manawi wenten kirang-kirang ipun. Maka
pamuput atur, titian ngaturang parama santhi
Om Santih Santih Santih Om
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
BERKOMENTARLAH DENGAN BIJAK DENGAN MENJAGA TATA KRAMA TANPA MENGHINA SUATU RAS, SUKU, DAN BUDAYA